Raporty bieżące

2012-09-07

RB 73/2012 - Odstąpienie przez Wykonawcę a następnie przez Zamawiającego od Kontraktu na realizację A1

W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 24/2010 z dnia 17 czerwca 2012 Zarząd HYDROBUDOWY POLSKA S.A. w upadłości układowej informuje o:

1)    złożeniu w dniu 6 września 2012 roku przez Wykonawców: SRB Civil Engineering Limited z siedzibą w Dublinie, John Sisk & Son Limited z siedzibą w Dublinie, PBG S.A. w upadłości układowej z siedzibą w Wysogotowie HYDROBUDOWA POLSKA S.A. w upadłości układowej z siedzibą w Wysogotowie Oświadczenia o odstąpieniu z dniem 6 września 2012 roku przez Wykonawców od Kontraktu  „Budową Autostrady A-1 Toruń – Stryków:

a)    Odcinek I Czerniewice – Odolion od km 151 + 900 do km 163 + 300 i Odcinek II Odolion – Brzezie od km 163 + 300 do km 186 + 366 (Lider SRB);

w związku z niewykonaniem przez Zamawiającego czynności polegających na:

i. wycofaniu żądania wypłaty kwoty 43.205.986,73 zł tytułem gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania Kontraktu dotyczącego „Budowy Autostrady A-1 Toruń – Stryków: Odcinek III Brzezie – Kowal od km 186+ 348 do km 215 + 850”;

ii. podpisaniu Aneksu  do Kontraktu uznającego roszczenia Wykonawców ani w zakresie przedłużenia Czasu na Ukończenie, ani podwyższenia  wynagrodzenia Wykonawców, mimo istnienia podstaw po temu przewidzianych Kontraktem;

iii. przystąpieniu do wymaganego współdziałania w wykonywaniu Kontraktu;w związku z uchyleniem przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dniem 27 lipca 2012 pozwolenia na budowę autostrady w części położonej na terenie Aleksandrów Kujawski, co skutkuje uniemożliwieniem Wykonawcom wykonywanie ich obowiązków z tytułu Kontraktu, w terminie kontraktowym.

W związku z powyższym w opinii Wykonawców odstąpienie od umowy stało się działaniem niezbędnym. Jednocześnie Wykonawcy zażądali od Zamawiającego:

i.      niezwłocznej zapłaty kwoty o której mowa w Subklauzuli 19.6 Kontraktu Powiadomienie o Sile Wyższej

ii.     niezwłocznej zapłaty kary umownej w kwocie 94.114.282,13 zł

iii.    niezwłocznego wydania oryginału dokumentu Zabezpieczenia Wykonania

b)    Odcinek III Brzezie – Kowal od km 186+ 348 do km 215 + 850 (Lider PBG);

w związku z niewykonaniem przez Zamawiającego czynności polegających na:

i.              wycofaniu żądania wypłaty kwoty 43.205.986,73 zł tytułem gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania Kontraktu dotyczącego „Budowy Autostrady A-1 Toruń – Stryków: Odcinek III Brzezie – Kowal od km 186+ 348 do km 215 + 850”;

ii.             podpisaniu Aneksu do Kontraktu uznającego roszczenia Wykonawców ani w zakresie przedłużenia Czasu na Ukończenie, ani podwyższenia  wynagrodzenia Wykonawców, mimo istnienia podstaw po temu przewidzianych Kontraktem;

iii.            przystąpił do wymaganego współdziałania w wykonywaniu Kontraktu;

W związku z powyższym w opinii Wykonawców odstąpienie od umowy stało się działaniem koniecznym i uzasadnionym. Jednocześnie Wykonawcy zażądali od Zamawiającego:

i.      niezwłocznej zapłaty kwoty o której mowa w Subklauzuli 19.6 Kontraktu

ii.     niezwłocznej zapłaty kary umownej w kwocie 86.411.973,46 zł

iii.    niezwłocznego wydania oryginału dokumentu Zabezpieczenia Wykonania

Jednocześnie, zgodnie z otrzymanym przez HYDROBUDOWĘ powiadomieniem, oświadczenia o odstąpieniu złożone zostały również przez Syndyka spółki APRIVIA S.A. w upadłości likwidacyjnej.

2) otrzymaniu w dniu 07 września 2012 roku od Skarbu Państwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokumentów, datowanych na dzień 06 września 2012 roku,  stanowiących Odstąpienie przez Zamawiającego z przyczyn leżących po stronie Konsorcjum od Kontraktów zawartych w dniu 17 czerwca 2010 roku, związanych z „Budową Autostrady A-1 Toruń – Stryków:

- Odcinek I Czerniewice – Odolion od km 151 + 900 do km 163 + 300 (Lider SRB);

- Odcinek II Odolion – Brzezie od km 163 + 300 do km 186 + 366 (Lider SRB);

- Odcinek III Brzezie – Kowal od km 186+ 348 do km 215 + 850 (Lider PBG).

Kontrakt realizowany jest przez Konsorcja w składzie: PBG S.A. w upadłości układowej, HYDROBUDOWA POLSKA  S.A. w upadłości układowej, APRIVIA S.A. w upadłości likwidacyjnej, SRB Civil Engineering Limited oraz John Sisk & Son Limited.  

Jednocześnie Zamawiający zobowiązał  Konsorcjum do:

·          opuszczenia Placu Budowy;

·          dostarczenia Inżynierowi wszelkich Dóbr oraz Dokumentów Wykonawcy i dokumentacji projektowej.

oraz  podkreślił, że odstąpienie od kontraktu z przyczyn leżących po stronie Konsorcjum, nie ogranicza innych praw Zamawiającego, w tym:

·          obciążenia Konsorcjum karą umowna w wysokości 10% Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej;

·          obciążenia Konsorcjum innymi karami umownymi;

·          żądania odszkodowania  uzupełniającego przenoszącego wysokość kar umownych do wysokości rzeczywiście poniesionej szkody;

·          ukończenia Robót i zaangażowania do tego jakiejkolwiek innej osoby;

·          sprzedania sprzętu Konsorcjum w celu pokrycia płatności należnej z jakiegokolwiek tytułu Zamawiającemu;

·          wstrzymania dalszych płatności na rzecz Konsorcjum, aż zostaną ustalone koszty realizacji, ukończenia i usunięcia wszelkich wad, odszkodowanie umowne za opóźnienie w ukończeniu, wszelkie koszty poniesione przez Zamawiającego;

·          odzyskania od Wykonawcy  wszelkich strat poniesionych przez Zamawiającego i ściągnięcia należnego odszkodowania oraz dodatkowych kosztów ukończenia Robót, po uwzględnieniu jakiejkolwiek sumy należnej Konsorcjum, a po odzyskaniu takich strat oraz ściągnięciu odszkodowań i dodatkowych kosztów, Zamawiający wypłaci saldo Konsorcjum;

·          odliczenia kwoty kary od każdej płatności należnej  lub jaka będzie należeć się Konsorcjum, przy czym zapłata kary przez Konsorcjum lub odliczenie przez Konsorcjum kwoty kary z takiej płatności nie zwalnia Konsorcjum z jakichkolwiek innych obowiązków i zobowiązań wynikających z Kontraktu.

W uzasadnieniu odstąpienia od Umowy, Zamawiający podał:

·          nie stosowanie się do wezwań do poprawienia zaległości leżących po stronie Konsorcjum;

·          zamiar niekontynuowania wykonywania zobowiązań;

·          opóźnienia w rozpoczęciu i realizacji prac;

·          niewypłacalność Wykonawcy i postawienie w stan upadłości układowej.

Z uwagi na wcześniejsze odstąpienie od Umowy przez Wykonawcę, Zarząd HYDROBUDOWA POLSKA S.A. w upadłości układowej uważa działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za nieuprawnione.

 

Podstawa prawna:

§ 5 ust.1 pkt. 5 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2009 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim