2011-10-14

Umowa na tunel pod Martwą Wisłą podpisana

Hiszpańsko-polskie konsorcjum z udziałem Hydrobudowy Polska i innych spółek z Grupy PBG za 720 mln zł netto wykona odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku, w tym budowę tunelu pod Martwą Wisłą.  

 

 

W piątek, 14 października, podpisana została umowa na realizację IV zadania w ramach powstającej Trasy Słowackiego w Gdańsku, łączącej lotnisko z portem morskim. Zadanie to wykona konsorcjum utworzone przez hiszpańskiego potentata budowlanego Obrascón Huarte Lain razem ze spółkami z Grupy PBG: Hydrobudową Polska, Aprivią, PRG Metro i samym PBG. Zamawiającym jest Gmina Miasta Gdańska, reprezentowana przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne.

 

Wartość zawartego kontraktu wynosi 720 mln zł netto, czyli 885,6 mln zł brutto. Zostanie on zrealizowany w ciągu 36 miesięcy. Hiszpański OHL będzie odpowiedzialny za wykonanie 55% zakresu robót, a polskie spółki – 45% prac.

 

Podpisana umowa dotyczy kluczowego odcinka Trasy Słowackiego. Będzie on miał długość blisko 2,4 km, przy czym znacząca jego część – prawie 1,4 km – znajdować się będzie w tunelu przebiegającym pod dnem Martwej Wisły. Niemal 1,1 km tunelu zostanie wykonana metodą drążoną przy zastosowaniu technologii TBM (Tunnel Boring Machine). Tunel ten będzie się składać z dwóch tub, każda o średnicy zewnętrznej ponad 12 metrów.

 

PRG Metro, czyli spółka zależna Hydrobudowy Polska, może się poszczycić tym, że jako pierwsza z powodzeniem wdrożyła na polskim rynku technologię TBM, budując tunel o długości ponad 1,3 km pod Wisłą w Warszawie. Średnica zewnętrzna warszawskiego tunelu to ponad 5,3 metra.

 

Bardzo duże doświadczenie w wykonawstwie projektów tunelowych ma również hiszpański OHL. Tylko w ostatnich latach jego dorobek powiększył się m.in. o realizację tunelu o długości niemal 13,4 km i średnicy zewnętrznej ponad 14 metrów w ramach budowy linii kolejowej w Hiszpanii łączącej Soto del Real z Segowią, jak również budowę tunelu o długości prawie 1 km i średnicy 18 metrów na trasie Calmenar Viejo – Soto del Real.

 

Zadanie IV Trasy Słowackiego, którego dotyczy podpisana w piątek umowa, obejmuje ponadto m.in. budowę węzła drogowego Marynarki Polskiej, w skład którego wchodzą: rondo o średnicy zewnętrznej 130 metrów, 2 tunele pieszo-rowerowe, 2 wiadukty drogowe, 2 wiadukty techniczne dla instalacji, oraz wiadukt tramwajowy.

 

Przypomnijmy, że Hydrobudowa Polska razem z PBG, Aprivią i OHL realizują już tzw. odcinek środkowy Trasy Słowackiego w Gdańsku (zadanie II) o wartości prawie 130 mln zł netto. W tym przypadku to Hydrobudowa Polska pełni rolę lidera konsorcjum.

Na skróty