2010-06-17

PBG i Hydrobudowa Polska wjeżdżają na A1

Niemal 1,5 mld zł netto – taką łączną wartość mają umowy na budowę odcinków autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim, zawarte przez polsko-irlandzkie konsorcja z udziałem spółek z grupy PBG, w tym Hydrobudowy Polska

Wkrótce ruszy budowa 64 km autostrady A1 między Toruniem i Strykowem. 17 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na realizację sąsiadujących ze sobą odcinków od węzła Czerniewice (koło Torunia) do węzła Kowal (w pobliżu Włocławka). Wybudują je polsko-irlandzkie konsorcja z udziałem Hydrobudowy Polska.
 
Wspomniane konsorcja zostały utworzone wspólnie z PBG – inwestorem strategicznym Hydrobudowy Polska, Aprivią – spółką odpowiadającą za rozwój segmentu budownictwa drogowego w grupie PBG, oraz czołowymi firmami budowlanymi z Irlandii: SRB Civil Engineering i John Sisk & Son.
Jedna z umów dotyczy budowy 34,5 km autostrady A1 od Czerniewic do Brzezia i opiewa na blisko 766 mln zł netto (ponad 934 mln zł brutto). Druga obejmuje realizację 29,5-kilometrowego odcinka od Brzezia do Kowala za niemal 703 mln zł netto (857 mln zł brutto).
 
Udział GK PBG w konsorcjach wynosi 50%. Udział Hydrobudowy Polska będzie natomiast częściowo zależał od rozstrzygnięć w kolejnych przetargach, w których spółka bierze udział. – Hydrobudowa Polska może być wykonawcą bardzo istotnej części prac na A1, od robót ziemnych, melioracji, kanalizacji i wodociągów, po budowę wszelkich obiektów inżynierskich, na przykład wiaduktów. Naszym niewątpliwym atutem jest to, że w pobliżu budowy – we Włocławku – mieści się oddział oraz baza sprzętowo-transportowa naszej spółki. Skorzystamy więc nie tylko z ich bliskości, ale i doskonałego rozpoznania lokalnych uwarunkowań – wskazuje Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska. – Niewykluczone jednak, że w przypadku zdobycia innych dużych zleceń, o które się staramy, w mniejszym stopniu zaangażujemy własne siły wykonawcze w budowę A1 – dodaje.
 
Autostrada A1 od Torunia do Kowala będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo po trzy) oraz pasy awaryjne. W ramach zawartych kontraktów powstaną między innymi: 4 węzły autostradowe, 8 miejsc obsługi podróżnych (MOP), 4 stacje poboru opłat i około 60 innych obiektów inżynierskich.
Termin realizacji obu umów został ustalony na 20 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych (łącznie z nimi – 26 miesięcy).

Na skróty