2010-07-07

100 km autostrad w portfelu zamówień

Polsko-irlandzkie konsorcjum z udziałem Hydrobudowy Polska podpisało w środę umowę na budowę 35 km autostrady A4. Kontrakt opiewa na ponad 1,43 mld zł netto (1,75 mld zł brutto).

  
Jest to największa pod względem wartości umowa zawarta przez konsorcjum z udziałem Hydrobudowy Polska w dotychczasowej historii spółki. Kontrakt dotyczy budowy niemal 35 km autostrady A4 pomiędzy Tarnowem i Rzeszowem na odcinku od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia. Do środy największą realizowaną przez HBP inwestycją była budowa Stadionu Narodowego w Warszawie (łączna wartość tego kontraktu to przeszło 1,25 mld zł netto).
 
35-kilometrowy odcinek A4 zostanie wybudowany wspólnie z czołową irlandzką firmą SIAC Construction (lider konsorcjum) oraz spółkami z grupy PBG (Aprivią i PBG), do której należy też Hydrobudowa Polska. SIAC to jedna z najstarszych firm budowlano-inżynieryjnych z Irlandii z bogatymi referencjami w segmencie budownictwa infrastrukturalnego, kubaturowego (w tym komercyjnego i mieszkaniowego), energetycznego, ochrony środowiska, a także obiektów sportowych. Aprivia to z kolei mogąca się pochwalić coraz większą skutecznością spółka odpowiedzialna za rozwój segmentu budownictwa drogowego w grupie PBG.
 
Irlandzka i polska strona konsorcjum będą odpowiedzialne za wykonanie po 50% prac. – Hydrobudowa Polska mocno zaangażuje się w realizację tego zadania. Szczegółowy podział robót nie został jeszcze ustalony, ale spodziewamy się, że przychody naszej grupy z tego kontraktu mogą odpowiadać połowie jego wartości, a niewykluczone, że będą nawet większe – zapowiada Jarosław Dusiło, wiceprezes i dyrektor ds ekonomicznych Hydrobudowy Polska. – Biorąc pod uwagę względnie krótki, bo dwuletni termin realizacji tego odcinka A4, pierwszych wpływów z kontraktu można spodziewać się już w trzecim kwartale tego roku. Większość autostradowych przychodów zostanie natomiast rozpoznana w przyszłym roku – dodaje wiceprezes.
 
Budowany przez irlandzko-polskie konsorcjum odcinek autostrady A4 będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (plus pasy awaryjne). Umowa obejmuje ponadto budowę m.in. 2 węzłów autostradowych, 10 mostów i 5 wiaduktów autostradowych, 10 wiaduktów drogowych, estakady nad Wisłoką, drogowego odcinka lotniskowego (DOL), 2 miejsc obsługi podróżnych (MOP) oraz stacji poboru opłat. Inwestorem jest rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a projekt współfinansowany jest ze środków unijnych.
 
Segment budownictwa drogowego był dotychczas źródłem niewielkiego ułamka przychodów grupy Hydrobudowy Polska. W 2009 roku stanowił zaledwie 1,4 proc. skonsolidowanej sprzedaży. W tym roku udział budownictwa drogowego może już natomiast wynieść od kilku do kilkunastu procent i z dużym prawdopodobieństwem zwiększy się w przyszłym roku. – Dywersyfikacja działalności i mocne wejście w obszar budownictwa drogowego to nasza odpowiedź na spadającą atrakcyjność, z naszego punktu widzenia, rynku budownictwa infrastrukturalnego związanego z ochroną środowiska – wskazuje Jarosław Dusiło. Przypomnijmy, że w czerwcu konsorcja z udziałem Hydrobudowy Polska podpisały umowy na budowę odcinków autostrady A1 między Toruniem i Strykowem (łącznie za 1,47 mld zł netto). W sumie spółka będzie zatem uczestniczyć w budowie niemal 100 km autostrad. HBP jest także w konsorcjum, które ma wybudować odcinek drogi ekspresowej S5, stanowiącej obwodnicę Bojanowa i Rawicza. Wartość tego projektu to ponad 777 mln zł netto (wkrótce powinno dojść do podpisania umowy).
 
Grupa HBP nie wycofuje się przy tym całkowicie z rynku ochrony środowiska i monitoruje go na bieżąco, uczestnicząc w kolejnych przetargach. W lipcu Hydrobudowa Polska podpisała dwie niewielkie umowy związane z utylizacją odpadów – w Sosnowcu i Tarnowskich Górach (łączna wartość tych zamówień to 18,2 mln zł netto). Konsorcjum spółek z grupy HBP złożyło natomiast najkorzystniejszą ofertę na realizację kolejnego etapu kolektorów przesyłowych do oczyszczalni ścieków „Czajka” w Warszawie (w tym tunelu pod Wisłą) za 144,8 mln zł netto.
 
   

Na skróty